Op de juiste manier afmeren!

Zondag 20 november trok de eerste officiële zware storm van dit najaar over de haven. De stormkracht liep op tot windkracht 9 met windstoten tot wel 100 km/uur.

Helaas hebben we moeten constateren dat er veel schepen, vooral zeiljachten onvoldoende waren vastgelegd. Vaak ontbraken de springen. Ook zagen we dat de stootwillen niet goed waren opgehangen. Buiten het feit dat uw kostbare bezit ernstige schade oploopt, ontstaat er ook schade aan de steigers en vingerpieren.

Zorg daarom dat uw schip altijd op de juiste manier is afgemeerd!

 

storm-1

 

Richtlijnen voor het afmeren in de winter

Hier een aantal tips wanneer er storm op komst is:
  1. Zet aan de kant waar de wind vandaan komt (loefzijde) dubbele lijnen.
  2. Ook een lijn aan de boot die naast U ligt aan de vaarwater zijde. (zie tekening!!)
  3. Ga ook tijdens de storm eens bij uw boot kijken.
  4. Zorg voor reserve touwwerk in de kuip of in de bakskist voor de havencrew indien nodig!
  5. Vooral voor de zeilboten; vallen goed vast zodat ze niet tegen de mast kunnen klapperen.
  6. De hoes van de rolfok goed strak aanhalen.
  7. Afdekzeilen zijn erge windvangers houdt ze zo laag mogelijk en goed strak!

afmeren2
De landvasten:

Gebruik goede lijnen met rek voor de landvasten.

Een polypropyleen lijn is prima geschikt (en niet duur)  mits voldoende dik. Wel gevoelig voor slijtage (schavielen). Met 16 mm kunnen de zware schepen in onze haven prima vastgelegd worden, breeksterkte meer als 3000 kg. Na jaren zonlicht kan de kwaliteit van sommige kunststof lijnen sterk teruglopen terwijl ze er nog prima uitzien. Dus vervang ze na een aantal jaren. Gebruik geen oude schoten of vallen want daar zit geen rek in.

Schavielen:

Veel breuk bij landvasten ontstaat door het schavielen. Een goede landvast heeft rek. Loopt de landvast door een kluisgat of langs een rand dan zal de landvast daar langs schuren en slijten.
Doe een stevige plastic slang om dat deel van de landvast met aan beide zijde een knoop tegen het schuiven. (de knoop verzwakt de lijn wel met 40% dus zorg voor overcapaciteit, het beste kunt u de slang vastzetten met een dun lijntje wat u in de landvast splitst)  Dit geeft een prima bescherming tegen het schavielen.
Leg de landvast niet dubbel met een lus om een kikker, bolder of paal. De kans op schavielen in de lus is zeer groot. Een enkele landvast aan beide zijde vastgemaakt kan op de bevestigingspunten niet schavielen.

In de praktijk ontstaan er veel meer ongelukken als gevolg van landvasten die zijn doorgeschavield (en dan breken) dan als gevolg van een echte breuk.

De landvast op de boeg kruislinks vastleggen is zinvol als daarmee een hoek in de lijn wordt voorkomen.

Schokbrekers:

Bij korte landvasten is het van belang een schokbreker op te nemen omdat in de korte landvast de rek van de lijn niet voldoende is om de schokken goed op te vangen.

Er zijn goede ervaringen met de rubberen landvastveer waar de lijn omheen loopt met enkele slagende maar ook met de versie met stalen spiraalveren .

pgkz0275   90-302-fa

Het afmeren:

De zwaarste stormen komen in onze haven over het algemeen vanuit Zuidwest tot Noord. (dit is geen garantie uitsluitend een kansberekening)

Gebruik lange (lijnen) springen minimaal + 7 meter (b.v. vanaf de achterzijde van het schip, bij grotere schepen kan het vanaf de midden bolder) naar de zuidwest zijde.

Geeft het schip op de boeg ruimte en leg hem daar niet te strak vast anders vangen de springen geen krachten op.

Zorg bij het afmeren voor voldoende ruimte tussen het schip en de steiger.

Uw schip heeft echt ruimte nodig bij de steiger.

Windvang:

Verwijder zeilen, rolfokhoezen, buiskappen e.d. in de winter en span geen lossen zeiltjes. Alleen winterkleden welke het schip geheel afdekken en waar de wind beslist niet onder kan komen blijven heel. Alles wat losraakt, kan ook schade aan andere schepen in de haven toebrengen.

Hoe minder wind uw schip vangt, des te minder krachten er op de landvasten komen te staan.

Controle:

Kom regelmatig op de haven uw schip en lijnen controleren, let daarbij ook op de schepen in uw omgeving.

Is er iets niet in orde neem dan contact op met de havenmeester, cq. havencommissaris of eigenaar.

Verantwoordelijkheid:

Iedere schipper blijft zelf verantwoordelijk voor zijn/haar schip. Spreek uw buurman/vrouw aan als u van mening bent dat deze niet goed is afgemeerd en u risico loopt op schade. Mocht uw buurman niet voor rede vatbaar zijn schakel dan de havenmeester of havencommissaris in.

Ondanks alle goede adviezen zal er bij extreme weersomstandigheden vaak schade ontstaan.

De vereniging aanvaardt geen aansprakelijkheid als u ondanks het opvolgen van deze adviezen toch schade mocht leiden, het afmeren in onze haven gebeurt te allen tijde op eigen risico van de schipper.

 

Toegift:

Een nylon lijn bevat veel rek, maar de breeksterkte neemt met 15% af indien de lijn nat wordt. Verder heeft de UV straling een verhardend effect op de lijn. Nylon wordt hoofdzakelijk gebruikt in landvasten.

Polypropyleen wordt vaak gebruikt voor zogenaamde prijslandvasten, waarbij de landvast veel rek heeft. Het is een goedkoop materiaal, maar de kwaliteit is daar dan ook naar aangezien de lijn weinig weerstand tegen slijtage biedt. Een groot voordeel is dat de lijn blijft drijven.

Een Polyester lijn is wat prijziger, maar heeft een goede weerstand tegen slijtage. De lijn bevat een stuk minder rek dan b.v. nylon of polypropileen. Sommige constructies in polyester uitvoering zorgen voor een uitstekende landvast, welke soepel blijft en een redelijke rek heeft.

Polypropyleen meerlijn (monosplit 3 strengs geslagen)

dikte lijn              12 mm         14 mm         16 mm       18 mm       20 mm       24 mm

breeksterkte     2200 kg        2750 kg        3500 kg     4750 kg     5500 kg      8000 kg

Een duidelijke richtlijn m.b.t. de breeksterkte t.o.v. het schip is moeilijk te geven. Een klein schip aan korte lijnen staat meer te springen op de golven als een zwaar schip die aan langere lijnen is afgemeerd.

Een hoge boeg met een korte lijn vastgemaakt aan een lage steiger zal snel breuk veroorzaken vanwege de grote kracht die in een dergelijke situatie zal ontstaan.

Over het algemeen zal de 16 mm (mits een goede kwaliteit lijn) voldoende zijn. Alleen de zeer zware schepen moeten misschien 22 mm gebruiken. Een gebruik onder de 14 mm voor een overwintering in onze haven raden wij af. Veel extra lijnen zetten is over het algemeen niet zinvol.

Afmeren met verende landvasten (en schokbrekers) van goede kwaliteit en het zetten van lange springen (de boel niet strak leggen een schip moet kunnen bewegen) en vooral voorkomen dat de landvasten kunnen doorschavielen in kluisgaten, verhaalklampen e.d. is en blijft het allerbelangrijkste.

Categorieën: Archieven Nieuwsbericht