Clubactiviteiten

Keeten-A Race

keeten_a_boei

Ieder voorjaar op een zaterdag wordt door WSV De Kogge de Keeten-A race georganiseerd. Niet alleen leden maar ook andere zeilers zijn zeer welkom. Deze wedstrijd wordt gehouden op de Oosterschelde en is bedoeld voor kajuitzeiljachten en platbodems. Het traject loopt van de Bergse Diepsluis (Tholense Gat) via de aanloop van Wemeldinge, naar de Keeten A boei voor de Zeelandbrug. Deze markante rood-wit gestreepte midvaarwaterboei is het keerpunt en het traject terug is afwijkend van de heenroute. De wedstrijdleiding maakt voor het uitzetten van het traject gebruik van aanwezige boeien en houdt daarbij rekening met de actuele stroming en wind zodat er een interessant maar ook veilig wedstrijdparcours ontstaat. Er wordt zodanig gestart dat langzame schepen een voorsprong krijgen op de snellere zeiljachten zodat een ‘dicht’ wedstrijdveld ontstaat. Van alle schepen wordt vooraf de rating bepaald en in theorie heeft ieder schip gelijke kans om te winnen.

keeten_a_race_2Aan de vooravond van de wedstrijd wordt voor alle deelnemers in het clubhuis het Koggedek de palaver (briefing) gehouden en worden de parcoursinstructies en de startnummers uitgereikt. Onder het genot van een drankje en sterke verhalen leren de deelnemers elkaar al een beetje kennen, maar de krachtmeting is voor de volgende dag. Zorg er wel voor dat je op tijd (desnoods de avond of de nacht ervoor) door de Bergse Diepsluis bent, want het startsein in de ochtend is onverbiddelijk.

keeten_a_race_1

Na afloop van een enerverende strijd is het goed toeven in het Koggedek met een eenvoudige doch voedzame maaltijd. De spannende prijsuitreiking met als hoogtepunt de uitreiking van de Keeten A race trofee wordt door de wedstrijdleiding in onvervalst Vlaams en met zeer veel humor gebracht. Wel jammer dat er met hen niet over de uitslag kan worden gediscussieerd. Maar dat biedt wel weer kansen voor heftige discussies en vooral veel gezelligheid aan de bar.

Dit evenement dat je niet mag missen vraagt je uiterste inspanning zowel op de boot als in het Koggedek.

Wilt u zich voor onze zeilwedstrijd aanmelden? Vul het aanmeldingsformulier in.

Koggecup

Volgens traditie wordt de Koggecup gepland in het eerste weekend van september. Omdat deze wedstrijd traditiegetrouw op het Zoommeer wordt gehouden zien we graag dat zeilboten van alle afmetingen meedoen. Ook de kleinere en open boten maken een gelijke kans op een beker. Door het ratingsysteem worden de zeileigenschappen van alle boten immers gelijkgetrokken en komt het neer op de zeilvaardigheden van de bemanning (en misschien op een beetje geluk).

Wilt u zich voor onze zeilwedstrijd aanmelden? Vul het aanmeldingsformulier in.